Wat is het verschil tussen een loonsecretariaat en een sociaal secretariaat?
Zowel een loonsecretariaat als een sociaal secretariaat is een dienstverlener in de HR-sector: het behandelt personeelszaken en loonadministratie. Wat is dan juist het verschil tussen een loonsecretariaat en een sociaal secretariaat?
Het takenpakket van zowel een (niet erkend) loonsecretariaat en een sociaal secretariaat is grotendeels hetzelfde en ze kunnen bijna als gelijkwaardig beschouwd worden.
Dat betekent dat zij de verwerking van de lonen van het personeel verzorgen, inclusief het opstellen van de loonstroken en het berekenen van sociale bijdragen en belastingen. Daarnaast kan een loonsecretariaat ook advies geven over de regelgeving rondom loonadministratie en sociale zekerheid.
Daarnaast bieden beide spelers ondersteuning op het gebied van personeelsadministratie, zoals het opstellen van arbeidsovereenkomsten en het beheren van personeelsdossiers. Ze kunnen allebei advies geven over sociale wetgeving en arbeidsrechtelijke kwesties. Ook het uitvoeren van de verplichte aangiftes bij de overheid, zoals de RSZ-aangifte en de belastingaangifte wordt door zowel loon- als sociale secretariaten gedaan.
Toch zijn er ook een aantal verschillen. De verschillen tussen een loonsecretariaat en een sociaal secretariaat zijn de relatie met de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ), de bedrijfsstructuur en het beheer van het geld van de onderneming.
Een sociaal secretariaat heeft een rechtstreekse band met de RSZ. Loonsecretariaten werken in geval van inspecties ook samen met de RSZ, maar hebben in tegenstelling tot sociale secretariaten geen rechtstreekse briefwisseling met de RSZ.
Iets wat weinig mensen weten is dat alle erkende sociale secretariaten vzw’s zijn. Dat betekent dat zij een raad van bestuur hebben die bestaat uit bestuurders uit verschillende ondernemingen. Er zijn gedelegeerde bestuurders, maar voor grotere zaken dienen ze een akkoord te krijgen van de volledige raad van bestuur.
Loonsecretariaten daarentegen zijn besloten vennootschappen (BV) met een ondernemer aan het roer. Aangezien de structuur hier anders is, kunnen loonsecretariaten zich iets flexibeler gedragen.
Het voornaamste verschil ten slotte, is dat een sociaal secretariaat het geld van zijn klanten mag beheren. Concreet houdt dat in dat een sociaal secretariaat de bedragen van de rekening van de klant eerst op zijn eigen rekening mag zetten om er eventueel interesten op te innen en vervolgens pas door te storten naar de juiste instanties. Door de hoge rentes is dat momenteel een goede inkomstenbron, maar een aantal jaar geleden was het tegengestelde waar.
Indien loonsecretariaten over de juiste mandaten beschikt, wordt de betaling daar rechtstreeks van de rekening van de klant naar de juiste instanties overgemaakt. Hier is dus geen mogelijkheid voor de dienstverrichter om interesten op te innen.
We kunnen concluderen dat er weinig verschillen zijn tussen een loonsecretariaat en een sociaal secretariaat. Beide partijen vallen onder dezelfde kwaliteitscontroles met uitzondering van de financiële controles die de RSZ kan uitvoeren bij sociale secretariaten door de rechtstreekse band die de twee hebben.
Payco is een loonsecretariaat met jarenlange ervaring om jou van een vlekkeloze loonadministratie te voorzien dankzij een persoonlijke en snelle service. Daarnaast biedt het ook startersbegeleiding aan voor ondernemers die voor het eerst werknemers aantrekken en geven we tips & tricks om jouw onderneming in de juiste richting te duwen. Door onze inzet heb jij meer tijd voor wat écht loont in de uitbouw van jouw bedrijf.
Neem vrijblijvend contact met ons op om de werking van Payco te ontdekken.
Deel dit artikel:
Abonneer en blijf op de hoogte van nieuws, events en interessante updates.
Heb je vragen over Payroll of HR?
Boek een vrijblijvend adviesgesprek bij Payco of contacteer ons via de website.
Hoe kan je veranderen van sociaal secretariaat?
- May 3, 2023
Wil jij veranderen van sociaal secretariaat, maar kost het je te veel moeite? Je bent niet alleen! Daarnaast heeft overschakelen…