Het jaar van Payco: 2022
Payco werd eind december 2021 opgericht, dus een recap van 2022 is eveneens een recap van de hele Payco-rit tot nu toe. 2022 was het jaar waarin de markt van de loonsecretariaten er met Payco een te duchten concurrent bij kreeg, eentje met een andere aanpak en die lijkt te werken. Het was een jaar met veel ambitie, veel lessen, maar ook heel wat successen. Een terugblik op anno 2022.
Het afgelopen jaar is aan een rotvaart voorbij gevlogen. De hogesnelheidstrein waar Payco op is gesprongen, krijgt alleen maar meer vaart. Het afgelopen jaar werkten we van moment naar moment toe, en er lijkt maar geen einde te komen aan alle hoogtepunten, maar ook fouten waar we uit leren. We nemen je mee in onze achtbaan, de rollercoaster van het ondernemersverhaal van Payco.
1) Website
Je website is het gezicht van je bedrijf. Veel mensen komen voor het eerst in aanraking met je merk en maken meteen een eerste gedachte op van jouw bedrijf. Die eerste indruk maak je maar één keer. Daarom was de lancering van onze website zoveel meer bijzonder dan de oprichting van de vennootschap zelf.
Onze website wordt continu geüpdatet, met nieuwe inhoud, nieuwe events en nieuwe looks. Samen met onze partners Yasser van Sites & Sites en Laurens van Onuitwisbaar Producties steken we maandelijks de koppen samen om te kijken waar we verbeteringen kunnen aanbrengen.
Begin 2022
Eind 2022
De vennootschap was opgericht, de website gelanceerd en onze eerste klant belde dat hij ’s maandags zijn eerste werknemer zou laten starten terwijl we daar eigenlijk nog niet klaar voor waren. Meteen erna volgde de volgende uitdaging. 2022 begon met een blast!
2) Lanceringsevent
Maandenlang keken we uit naar onze ‘publieke lancering’ eind maart 2022. We waren natuurlijk al een tijdje ‘up and running’ en werkten al voor onze eerste klanten, maar op 24 maart nodigden we verschillende ondernemers uit om ons verhaal te vertellen en een leuke netwerkavond te hebben tijdens ons lanceringsevent na jarenlang in onze vrijheid beperkt te zijn.
We zagen die afterwork eveneens als ons manifest: het was tijd voor een betere dienstverlening in payroll. Daarom hadden we ook geen stress, want we hadden alles piekfijn georganiseerd.
Na de speciale coronaperiode kwamen we tot de conclusie dat onze verwachtingen veranderd zijn en dat al te vaak kostbare tijd verloren gaat. Daarom hebben we Payco opgericht. Payco wil de taken uit handen van de ondernemers nemen, zodat zij hun kostare tijd kunnen investeren in wat écht loont. Wij vinden dat ondernemers gefaciliteerd moeten worden in hun groei, in plaats van afgeremd te worden door duizend-en-een taken.
Op ons lanceringsevent stelden we onszelf voor als de Netflix van de payroll. Dat doen we natuurlijk niet zomaar: al onze prijzen zijn all-in met een vast tarief, zonder extra verborgen kosten dus. Alles is inbegrepen in een samenwerking waar geen opzegtermijn aan vast hangt. Ook geen log driejarencontract trouwens, bij Payco stop je wanneer je wil. De tijd waarbij je jarenlang ontevreden vasthangt aan een contract, is volgens ons voorbijgestreefd.
3) Inspiratienamiddag
Zoals eerder gezegd, wil Payco het leven van ondernemers gemakkelijker maken. Daarom organiseerden we midden juni een eerste ‘inspiratienamiddag’ met juridisch adviseur Paul Van Eesbeeck als gastspreker.
Payco zal zulke inspiratienamiddagen blijven organiseren: ze zijn goed voor een ITAA-vormingsattest van een aantal uur en vormen de perfecte gelegenheid om te netwerken met mensen uit dezelfde branche. Zo organiseerden we in augustus volgens hetzelfde concept een inspiratienamiddag met fiscaal expert Jan Tuerlinckx.
4) Deadline
De regelgeving in België gebiedt vóór eind juni je huidige sociale secretariaat op te zeggen voor jij je het jaar erop kan aansluiten bij een ander sociaal secretariaat. Daarom hebben we hard gewerkt om zoveel mogelijk ondernemers te overtuigen om tijdig hun opzegbrief aangetekend op te sturen.
Ook hier willen we het de ondernemers gemakkelijker maken: ondernemers dienden ons enkel hun gegevens door te sturen, en wij verzonden dan de aangetekende zending. Zo verloren de ondernemers het minste tijd én krijgen ze er volgend jaar nog eens een betere dienstverlening voor terug.
5) Raad van Advies
De eerste stappen zijn gebeurd en Payco draait, maar ondernemers leven niet in het verleden, noch in het heden. De vraag “hoe kunnen we de dienstverlening van vandaag ook binnen 5 jaar garanderen?” houdt ons al een tijdje bezig. Daarom besloten we in augustus om beroep te doen op een raad van advies.
Als ondernemer dien je namelijk vaak te luisteren naar de ervaring van anderen. Je moet je oor zonder vooroordelen bij anderen durven te leggen om daarna wat belangrijk is te filtreren en te implementeren in je eigen bedrijf. De ervaring van één persoon kan niet op tegen die van anderen die dan ook nog eens jaren meer ervaring op de teller hebben. Sinds augustus doen we daarom een beroep op externe adviseurs van werkgeversorganisatie Unizo.
Die raad van advies bestaat uit oud-directeur juridische zaken en M&A bij BNP Paribas Fortis en lector aan de Thomas More-hogeschool Marc Taeymans en serie-ondernemer en ex-CEO van SBS Belgium Stefan De Keyser. Twee namen om U tegen te zeggen dus en de ideale klankbordgroep om Payco nog verder te laten groeien.
6) Collega’s
Nine kwam over van een ander HR-bedrijf en is heel tevreden met haar overstap naar Payco: “Ik voel bij Payco de passie die ik miste bij mijn vorige werkgever”, zegt ze. “Van Saïd krijg ik veel erkenning en de vrijheid om mezelf verder te ontplooien.”
De HR & Business Consultants zijn de motor van Payco. Alles passeert via hen: het contact met de ondernemers en bedrijven die we ondersteunen en de effectieve verwerking van hun loonadministratie. Daarom zijn we blij dat Nine en Shana eveneens een goed geoliede machine zijn. De twee hebben in het verleden al met elkaar samengewerkt en kennen elkaar door en door.
7) Kantoor
Om 2022 op een goede noot af te sluiten, hebben we deze maand ons gefaciliteerd kantoor in MC Square omgeruild voor ons eigen kantoor in een ander gebouw op hetzelfde bedrijventerrein op de Mechelse Schaliënhoevedreef. Dit nieuwe kantoor heeft een veel lichtere uitstraling, is ruimer en konden we creatiever indelen. Zo werken we allemaal op een aangenamere plek en kunnen we productiever aan de slag gaan. De combinatie met Greenhouse Coworking is optimaal om gebruik te maken van vergaderzalen in Berchem, Diegem en Mechelen.
Zoals je leest, heeft Payco het afgelopen jaar enorme stappen gezet, maar dit is pas het begin. We kijken volop uit naar 2023, waar we nog verder zullen groeien, ons klaarmaken voor de bedrijven die in juni hun opzegbrief voor hun sociaal secretariaat opgestuurd hebben en alle nieuwe evenementen die we nog gaan organiseren.
Deel dit artikel:
Abonneer en blijf op de hoogte van nieuws, events en interessante updates.
Heb je vragen over Payroll of HR?
Boek een vrijblijvend adviesgesprek bij Payco of contacteer ons via de website.
Hoe kan je veranderen van sociaal secretariaat?
- May 3, 2023
Wil jij veranderen van sociaal secretariaat, maar kost het je te veel moeite? Je bent niet alleen! Daarnaast heeft overschakelen…